Od kiedy mamy możliwość wykonywania przelewów bankowych, pojawił się problem błędnych transakcji. Nie dość, że żyjemy szybko, wszędzie nam się spieszy, nie mamy czasu do stracenia, to jeszcze nie zawsze mieliśmy możliwość skopiowania numeru bankowego i wklejenie w odpowiednie miejsce. Przepisać 26 cyfrowy numer nie jest trudno, jednak łatwo o pomyłkę. Również przy kopiowaniu możemy pominąć którąś z cyfr i nieopatrznie zastąpić inną. Przed 2019 rokiem taka pomyłka była dla klientów banku kosztowna i nie zawsze udało się odzyskać pieniądze. Po 2011 roku banki nie miały obowiązku weryfikacji danych odbiorcy przelewu.
Co to oznacza? Można było wykonać przelew na dane innej osoby niż właściciel konta. Bank nie ponosił odpowiedzialności za błędy w numerze rachunku oraz nie interesował się zwrotem pieniędzy do nadawcy. Konsultanci, do których mogliśmy się udać, nie mieli w swoich obowiązkach pomocy przy tego rodzaju sytuacjach. Ponadto, tajemnica bankowa nie pozwalała na uzyskanie danych osobowych, osoby, do której wysłaliśmy nasz błędny przelew. Jedyne co mogliśmy zrobić to, znając dane osobowe wytoczyć proces sądowy lub próbować złożyć w swoim banku płatną dyspozycję „Pomoc w odzyskaniu pieniędzy”. W drugim przypadku Twój bank kontaktował się z bankiem odbiorcy, który miał za zadanie poinformować odbiorcę pieniędzy o konieczności zwrotu pieniędzy.
Jak jest teraz? Co zrobić, jeśli zrobiłeś przelew na złe konto? Poniżej podpowiemy Ci, jak możesz odzyskać pieniądze. W 2019 roku weszły nowe przepisy, które w łatwiejszy sposób pozwalają na zwrot pieniędzy z błędnego przelewu. Sprawdź to?
Przelew na złe konto, jak odzyskać pieniądze?
Całe szczęście zgodnie z treścią nowelizacji ustawy, która została podpisana w 2018 roku, błędny przelew nie powinien stanowić problemu. Przeprowadzimy Was krok po kroku przez operację: błędny przelew. Zwrot pieniędzy powinien nastąpić, już w ciągu 30 dni, a już po trzech odbiorca błędnego przelewu zostanie poinformowany o konieczności zwrotu pieniędzy. Jak łatwo, szybko odzyskać utracone przez Was środki?
- W pierwszej kolejności powinniście skontaktować się z Waszym bankiem w celu zgłoszenia pomyłki numeru konta odbiorcy przelewu. (W tym momencie kończy się Wasz udział w procesie odzyskiwania utraconych pieniędzy. Teraz działa Wasz bank).
- Teraz Twój bank w ciągu 3 dni powinien skontaktować się z odbiorcą błędnego przelewu, poinformować go o zaistniałej sytuacji oraz możliwych konsekwencjach w przypadku braku zwrotu środków na numer rachunku nadawcy.
- Teraz osoba, która otrzymała błędnie Twój przelew, powinna zwrócić pełną kwotę na konto nadawcy. Przewidziany czas na tę operację to 30 dni.
- Istnieje możliwość zachowania pełnej anonimowości przez osobę, która dostała błędny przelew. Zwrot odbywać może się na konto specjalne, zwane specjalnym rachunkiem technicznym. Pieniądze przez takie konto zostają zwrócone w ciągu jednego dnia roboczego.
Jeśli w ciągu 30 dni przelew nie dotrze na konto techniczne, pieniądze nie zostaną zwrócone to Twój bank, ma za zadanie oddać Ci, Twoje środki z własnych zasobów finansowych. Jednym słowem błędny przelew nie oznacza, że już nigdy nie odzyskasz pieniędzy.
Jeśli błędny przelew trafił do Ciebie, nie musisz się martwić. Odbiorca błędnego przelewu nie ponosi kosztów związanych z przypływem gotówki ani z oddaniem jej na odpowiedni numer rachunku. Musicie jednak pamiętać, że należy zwrócić pieniądze w ciągu 30 dni. W innym wypadku bank ma prawo ujawnić Wasze dane osobowe i zgodnie z prawem osoba, która wysłała błędny przelew, ma prawo zgłosić sprawę do sądu.
Jak odzyskać pieniądze przelane na konto oszusta?
W dzisiejszych czasach nie brakuje oszustów internetowych oraz fałszywych sklepów. Bardzo łatwo jest paść ofiarą takich osób i firm. Jeśli odpowiednio szybko zorientujesz się, że zostałeś oszukany, możesz starać się odzyskać utracone środki.
Jak to zrobić?
Skompletuj jak najwięcej informacji o oszuście. Jego dane osobowe, dane firmy, numer konta, ilość pieniędzy, jakie wysłałeś oraz datę wykonania transakcji. W przypadku oszustwa należy zgłosić reklamację przelewu. Możesz zrobić to osobiście, przez telefon oraz poprzez formularz dostępny na stronie internetowej, jeśli Twój bank ma taką możliwość. Po pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji bardzo często bank zwraca Ci Twoje utracone pieniądze ze swoich środków, a następnie sam próbuje odzyskać pieniądze od oszusta. Pamiętaj, że z każdą taką sprawą możesz dzwonić do konsultanta, którego zatrudnia bank. W przypadku oszustw lub błędnych przelewów powinien pokierować Cię odpowiednią drogą, abyś odzyskał utracone środki.
Jak cofnąć przelew?
Jeśli nie będziemy wystarczająco szybcy, może nie udać nam się szybko i łatwo cofnąć przelewu. Jeśli jednak odpowiednio szybko zareagujecie, jest szansa, że będziecie mogli cofnąć przelew. Księgowanie przelewów odbywa się zgodnie z obowiązującym czasem sesji. Bardzo często transakcje oczekujące na realizację można jeszcze modyfikować.
Co więc zrobić, aby pieniądze nie trafiły na numer rachunku odbiorcy przelewu?
Jeśli posługujesz się sprawnie aplikacją Twojego banku lub jesteś biegły w bankowości internetowej, możesz cofnąć przelew, nie ruszając się z domu. Wystarczy, że wejdziesz w zakładkę Twojego konta, która nazywa się „przelewy oczekujące” i klikniesz opcję anulowania przelewu. W tym przypadku pieniądze momentalnie wrócą na Twoje konto.
Jeśli w zakładce przelewów oczekujących nie ma już polecenia nieprawidłowego przelewu, to możecie spróbować zadzwonić na infolinię banku. Jeśli zareagujecie odpowiednio szybko, to pracownik banku będzie mógł sprawnie anulować przelew na błędny numer.
W przypadku gdy oba powyższe opcje nie poskutkowały, można osobiście pójść do banku, wtedy pracownicy na miejscu cofną przelew na zły numer konta.
Takie działania różnią się oczywiście w zależności od banku, w jakim posiadacie numer konta. Może to być zupełnie darmowa operacja lub zostaną za nią pobrane pieniądze. Pewne jest to, że jeżeli pieniądze zostaną zaksięgowane, to nie ma opcji, aby cofnąć przelew. Musicie wtedy wdrożyć postępowanie zwrotu pieniędzy w pierwszego punktu.
Jak nie wykonać niepoprawnego przelewu?
Nie ma jednej złotej rady na błędy i oszustwa. Pamiętajcie jednak w przypadku zakupów przez internet zawsze sprawdzić dane przelewu, wiarygodność sprzedającego, opinię na jego temat. Wysyłając polecenie przelewu na nowy numer konta, zawsze sprawdzajcie dokładnie wszystkie cyfry, nie spieszcie się. Oszczędzi Wam to paradoksalnie czas i stres, który będzie udziałem niepoprawnego przelewu. Jeśli jednak przydarzyła Wam się taka sytuacja, pamiętajcie, że bank jest waszym sprzymierzeńcem i śmiało możecie kierować tam reklamacje i prośby o zwrot środków.